Wybór pomiędzy samochodami napędzanymi benzyną a olejem napędowym nie jest prosty. Powinien opierać się m.in. na analizie potrzeb przyszłego właściciela względem możliwości oferowanych przez różne modele silników. Podpowiadamy, czym charakteryzują się oba rozwiązania.
Cena zakupu, eksploatacja
Cena zakupu samochodu z silnikiem wysokoprężnym jest wyższa, niż adekwatnego modelu wyposażonego w napęd benzynowy. Producenci twierdzą, że wynika to z wyższych (o ok. 50-100%) kosztów wyprodukowania diesla względem silnika benzynowego. Wraz z wyższą ceną samochodu podnoszą się także koszty związane z ubezpieczeniem pojazdu. Wyższe są także opłaty za naprawy silnika (mechanizm diesla jest bardziej skomplikowany, a nowoczesne rozwiązania typu turbodoładowanie czy common rail stosunkowo szybko się zużywają generując konieczność skomplikowanych napraw).
Z kolei z punktu widzenia eksploatacji – np. zakupu paliwa – diesle wypadają korzystniej, niż samochody benzynowe. Z jednej strony koszt jednostkowy litra oleju napędowego jest zazwyczaj niższy niż benzyny, z drugiej strony silniki wysokoprężne mają większą sprawność – tj. efektywniej spalają paliwo, co przekłada się na większą siłę napędową i mniejsze zużycie oleju potrzebne do przejechania takiego samego odcinka drogi.
Niewątpliwie wyższy wydatek poniesiony na zakup diesla będzie się zwracał podczas amortyzacji samochodu. Warto jednak dodać, że taka kalkulacja jest opłacalna wyłącznie wtedy, kiedy samochód będzie pokonywał dłuższe odległości. W przypadku każdego modelu i marki bilans ten jest odmienny i wynosi od kilku do 40-50 tysięcy km rocznie. Zatem przed zakupem warto dokładnie przeanalizować jak często i na jak długich trasach będzie samochód wykorzystywany.
Kupując diesla klienci często liczą na tańsze podróże, które szybko zbilansują poniesiony wyższy koszt zakupu. Warto każdorazowo dla wybranego modelu auta przeprowadzić kalkulację zarówno dla wersji zasilanej olejem napędowym, jak i benzyną. To ważne, bo różnice bywają naprawdę duże – czasem diesel już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów staje się w eksploatacji tańszy niż analogiczny benzyniak, a czasem konieczne jest przejechanie setek tysięcy kilometrów, aby pojazd się zbilansował.
Ważnym elementem, który należy również brać pod uwagę podczas zakupu nowego samochodu, jest zróżnicowany spadek wartości po latach eksploatacji. Kupujący auta używane cenią bardziej silniki wysokoprężne, dzięki czemu samochody z takim napędem są droższe od analogicznych modeli zasilanych benzyną.
Warto jednak dodać, że współczesne, nowoczesne silniki benzynowe wyposażone w zapłon samoczynny są porównywalnie oszczędne, jak silniki wysokoprężne.
Komfort jazdy
Użytkownicy samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi cenią je ze względu na wysoki komfort jazdy. Diesle są bardziej elastyczne, posiadają większą zdolność do przystosowania się do jazdy na różnych obrotach silnika, co z kolei pociąga za sobą możliwość rzadszej zmiany biegów.
Z drugiej strony zwolennicy samochodów napędzanych benzyną podkreślają, że w podobnej cenie można nabyć dość ubogo wyposażonego diesla i solidnie wyekwipowanego benzyniaka, co bez wątpienia także podnosi komfort kierowania i podróżowania pojazdem.
Amatorom sportowej jazdy zazwyczaj poleca się samochody zasilane benzyną – z reguły szybciej przyspieszają do 100km/h, przez co zapewniają bardziej dynamiczną i emocjonującą jazdę.
Ochrona środowiska
Silniki benzynowe mają nad wysokoprężnymi w tym względzie już na wstępie znaczącą przewagę. Zasadniczo łatwiej oczyścić spaliny powstające z benzyny, niż z oleju napędowego. Z kolei diesle wyposaża się w efektywnie działające filtry cząstek stałych, dzięki którym znacząco poprawiono jakość emitowanych spalin. Innym problem dla środowiska jest generowanie podczas spalania oleju napędowego trujących tlenków azotu.
Samochody napędzane benzyną, w porównaniu z dieslami, wytwarzają spaliny, które są mniej niebezpieczne dla środowiska. Jednakże emitują dużą ilość dwutlenku węgla odpowiedzialnego za efekt cieplarniany.
Podsumowanie
Każde z prezentowanych rozwiązań ma swoje zalety i wady. Przed ostatecznym wyborem samochodu warto wziąć pod uwagę wszystkie jego cechy i dostosować pojazd do własnych, indywidualnych potrzeb.
W salonach samochodowych należących do Grupy Auto Wimar położonych w Warszawie i Olsztynie prezentowane są zarówno modele zasilane silnikiem Diesla, jak isilnikami benzynowymi. Klienci mogą wybierać w bogatej ofercie samochodów nowych oraz używanych. Przed podjęciem decyzji warto skorzystać z jazdy testowej.
Jednocześnie osobom dużo podróżującym i ceniącym delikatny stukot silnika, gładkie przyspieszanie, ekonomiczną jazdę i trzymanie wysokiej ceny w celu odsprzedaży polecamy wybór modeli zasilanych olejem napędowym. Tym natomiast, którzy preferują dynamikę, bogate wyposażenie i poruszają się na krótkich trasach lub w miastach zdecydowanie wskazujemy silniki benzynowe.