Każdy rodzic skrycie pragnie, aby w przyszłości jego pociechy odniosły wielki sukces, stały się mistrzami w swej dziedzinie, budziły podziw i poszanowanie wśród innych, a przede wszystkim, aby wiodły godne życie na pewnym poziomie, bez konieczności odmawiania sobie wszelkich przyjemności. Niestety jeśli chodzi o współczesny rynek pracy, szczególnie w Polsce, sytuacja wydaje się mocno niestabilna, dlatego też rodzice, starając się przejść przez lawinę zmartwień, stawiają na wczesne rozwijanie talentów swoich dzieci, widząc w tej metodzie klucz do jak najlepszej przyszłości malucha. Podobnie jest z nauką języków obcych, które są już obowiązkowe dla osób, ubiegających się o wysokie stanowiska. Często jednak zbyt wczesna chęć skierowania dziecka na określone tory tylko zniechęca malucha do nauki, a natłok zajęć dodatkowych w końcu skłania go do przykrej refleksji odnośnie straconego dzieciństwa. Kiedy zatem najkorzystniej będzie rozpocząć naukę języków obcych u dzieci? Odpowiedź czeka w dalszej części artykułu.
Według teorii naukowych maluchy uczą się języków obcych na dwa sposoby – symultaniczny oraz następczy. Pierwszy z nich jest ściśle związany z bilingwizmem, a więc dwujęzycznością. W tym miejscu warto zaznaczyć, że nie musi ona występować wyłącznie w rodzinach dwunarodowościowych. Rodzice pochodzący z tego samego kraju także często decydują się na wprowadzenie drugiego języka już od lat najmłodszych, a dokładniej przed 3 rokiem życia, co jest absolutnym warunkiem bilingwizmu. Sposób następczy dotyczy natomiast dzieci w każdym wieku, bowiem w tym przypadku nauka drugiego języka rozpoczyna się po osiągnięciu przez malucha poziomu komunikacyjnego języka ojczystego.
Czas zatem odpowiedzieć na to istotne pytanie – kiedy dziecko powinno rozpocząć naukę języków obcych? Odpowiedź jest wbrew pozorom dość oczywista – wszystko zależy od rozwoju dziecka. Jednak, aby nie pozostawiać czytelników z uczuciem niedosytu, przedstawiamy pewne ogólne zasady, którymi warto się kierować podczas rozpoczynania nauki kolejnego języka.
W przypadku, kiedy rodzice planują rozpoczęcie nauki języka w wieku późno przedszkolnym, już znacznie wcześniej warto zaznajamiać dziecko z zagranicznym akcentem, prezentując go w formie dźwiękowej. W przyszłości metoda ta zaowocuje lepszym rozumieniem języka obcego i poprawnym wymawianiem słów.
Jeśli rodzice nie są biegli w języku, którego planują uczyć swoje dziecko, zdecydowanie powinni pozostawić jego naukę zawodowym nauczycielom. Od małego wpojone błędy jest bowiem bardzo trudno wyeliminować już w przyszłości.
Nienachalna nauka przez zabawę to najskuteczniejszy sposób uczenia dzieci. Takie podejście do malucha nie tylko przysporzy mu wiele frajdy, której tak bardzo przecież potrzebuje, lecz także umożliwi jej skuteczne utrwalanie.
Nienachalna nauka przez zabawę to najskuteczniejszy sposób uczenia dzieci. Takie podejście do malucha nie tylko przysporzy mu wiele frajdy, której tak bardzo przecież potrzebuje, lecz także pozwoli mu pozytywnie spojrzeć na wpajaną wiedzą oraz umożliwi jej skuteczne utrwalanie.
Wszelkie pomoce naukowe powinny być dostosowane do wieku i stopnia zaawansowania malucha. Nie ma bowiem nic gorszego, niż zarzucenie dziecka trudnymi do zrealizowania wymaganiami.
Żłobki, przedszkola i szkoły dwujęzyczne
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na wprowadzenie drugiego języka u dziecka jest zapisanie go do dwujęzycznego niepublicznego żłobka, przedszkola lub szkoły podstawowej, gdzie doświadczona kadra nauczycieli zadba nie tylko o przekazanie wiedzy z dziedzin, które dzieci poznają w placówkach publicznych, lecz także o owocną naukę języka obcego. Dzięki nauce w tego typu szkołach dwujęzycznych możesz mieć pewność, że Twój maluch osiągnie znacznie wyższy poziom nauczania, niż miałoby to miejsce w szkołach publicznych. Stawiając na prywatne dwujęzyczne żłobki, przedszkola i szkoły podstawowe, możesz mieć pewność, że Twoje dziecko nauczy się języka obcego w najlepszy z możliwych sposobów, a więc przez zabawę i z uśmiechem na twarzy.
Warto pamiętać również o tym, że ambicje rodziców nie powinny być przerzucane na dzieci. Dobry rodzic umie słuchać, obserwuje maluchy, wie, co sprawia im szczególną radość, a czego wręcz nie cierpią. Na tej podstawie może w odpowiednim momencie zachęcić dziecko do realizowania swoich pasji, które będą zgodne z jego zainteresowaniami, a nie z niespełnionymi marzeniami mamy czy taty.
Źródło: Prywatne dwujęzyczne przedszkola – Academy International