Przyciemnianie szyb pojazdów cieszy się coraz większą popularnością. Dzięki tej formie tuningu auto lepiej się prezentuje, wyróżnia się spośród innych pojazdów na drodze i nabiera sportowego charakteru. Jakie są zalety i wady przyciemniania szyb? Co na ten temat mówią przepisy?

Przyciemnianie szyb, czyli praktyczny tuning

Do niedawna ciemne szyby spotykaliśmy niemal wyłącznie w wysokiej klasy limuzynach, a także w autach sportowych o dużej mocy i agresywnych kształtach. Dziś tego rodzaju ulepszenia są powszechnie stosowane w pojazdach każdej kategorii. Spotykamy je w autach rodzinnych, miejskich, terenowych i dostawczych.  Przyczynia się do tego reklama, w której nowe auta w celach marketingowych prezentowane są najczęściej z intrygującym ciemnym oszkleniem .

Dlaczego warto przyciemniać szyby?

Przyciemnianie szyb w samochodzie ma szereg praktycznych zalet. Zapewnia ochronę kierowcy i pasażerów przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Redukuje też natężenie światła wpadającego do kabiny, dzięki czemu wzrok kierowcy mniej męczy się podczas jazdy. Przyciemnienie szyb pozwala też zredukować oślepiające refleksy promieni słonecznych i reflektorów innych pojazdów, co zwiększa komfort jazdy i podnosi poziom bezpieczeństwa. Zapewnia też ochronę skóry przed szkodliwym oddziaływaniem promieniowania UV. Dotyczy to zwłaszcza dobrej jakości folii wyposażonych w filtr UV.

Naklejona na szybę folia przyciemniająca tworzy też praktyczną powłokę ochronną. W razie kolizji lub wypadku może skutecznie powstrzymać odłamki stłuczonego szkła. Stanowi też rodzaj tarczy, utrudniającej rozbicie szyby przez złodziei, chcących dostać się do wnętrza auta. Dzięki przyciemnianym szybom pojazd mniej się nagrzewa. Zwiększa to komfort jazdy i umożliwia efektywną pracę układu klimatyzacji. Docenimy to zwłaszcza podczas największych upałów. Przyciemnione szyby zapewniają też ochronę przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym. Dzięki temu tapicerka i inne elementy wyposażenia pojazdu blakną w mniejszym stopniu, niż w autach pozbawionych takiej ochrony.

Przyciemniane szyby zapewniają też dyskrecję i prywatność kierowcy i pasażerom. Powodują, że osoby znajdujące się w kabinie pojazdu pozostają niewidoczne dla innych. Osłaniają wnętrze auta przed wzrokiem osób postronnych, dzięki czemu możemy pozostawić w środku różne przedmioty bez obawy o ich utratę. Na zaciemnionych szybach dobrze prezentuje się też reklama.

przyciemnianie tylnej szyby

Problemy z przyciemnianymi szybami

Przyciemnianie szyb ma jednak również pewne wady. Najważniejsza z nich to ograniczenie widoczności. Szyba, która ochrania wzrok przed oślepiającym światłem słonecznym w bezchmurny dzień, może znacznie utrudnić obserwowanie drogi i prowadzenie pojazdu w nocy lub w pochmurny zimowy dzień. Jest to szczególnie dokuczliwe na nieoświetlonych ulicach.

Przyciemniane szyby powodują też, że wnętrze auta wolniej nagrzewa się zimą. Właściciele samochodów, które wyposażono w przyciemniane szyby w przedniej części pojazdu, muszą się też liczyć z ryzykiem częstszych kontroli policyjnych. Wiele problemów związanych z przyciemnianiem szyb może wynikać ze słabej jakości folii przyciemniającej. Najtańsze produkty szybko tracą bowiem swoje walory użytkowe – blakną, łatwo się zarysowują, odkształcają i pękają. Gwarancją dobrej jakości folii jest atest Instytutu Szkła i Ceramiki w Krakowie, dopuszczający produkt do montażu na pojazdach poruszających się po polskich drogach.

Jak przyciemniać szyby?

Kierowcy decydujący się na przyciemnienie szyb w samochodzie powinni zwrócić uwagę na stopień przepuszczalności promieni świetlnych przez zaciemniającą folię. To parametr, który określa jaki procent światła padającego na szybę dostanie się do środka auta. Na rynku dostępne są folie o różnym stopniu przyciemnienia, dzięki czemu mamy możliwość zmiany ustawień stopnia zaciemnienia pojazdu.

przyciemnione szyby w samochodzie, Studio CB

Zdjęcie pochodzi ze stron strony https://przyciemnianie.waw.pl/.

Szyby samochodowe możemy przyciemnić na dwa sposoby. Najpopularniejsza i najtańsza metoda to nałożenie na szkło specjalnej folii. Wszystkie współczesne folie wykonywane są przy użyciu podobnych technologii.  Reklama tego rodzaju produktów przekonuje, że będą dobrze służyć przez długi czas. W zależności od jakości folii, producenci gwarantują ich skuteczne działanie przez okres od 5 do 12 lat. Folie zaciemniające wykonane są najczęściej z poliestru, choć spotykane są też folie ceramiczne, które charakteryzują się dłuższą żywotnością. Mogą mieć różną grubość i składać się z jednej lub dwóch warstw. Najczęściej są to folie samoprzylepne. Z podobnych technologii  korzystają folie, które nakłada się metodą termokurczliwą.

Folie możemy nakładać samodzielnie. Nie jest to jednak łatwa czynność, dlatego lepiej zlecić ją profesjonalnym warsztatom. Najwięcej problemów z montażem sprawiają tylne szyby, które są najczęściej wypukłe. Folie montuje się od wnętrza pojazdu, co chroni je przed zarysowaniami, uszkodzeniem podczas skrobania szyb zimą i szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych i warunków drogowych . Najlepiej jest naklejać je na zdemontowane szyby – pozwoli to pokryć folią całą powierzchnię szkła. Ważne, by szyba była pozbawiona zarysowań i uszkodzeń oraz starannie wyczyszczona. Naklejanie najlepiej wykonywać w pozbawionym kurzu pomieszczeniu.

Droższa metoda przyciemniania to tzw. metoda piecowa. Polega na nałożeniu na powierzchnię szyby tlenków tytanu, a następnie poddaniu jej obróbce termicznej w specjalnym piecu. Ten sposób jest zabiegiem najbardziej trwałym i zapewnia najlepsze efekty wizualne. Daje też możliwość swobodnej zmiany ustawień stopnia przyciemnienia. W Polsce działa wiele zakładów specjalizujących się w takich usługach. Gdzie je znaleźć? Informacji na ten temat najlepiej poszukać w internecie.

Przyciemnianie szyb w świetle przepisów

Jak przyciemnić szyby pojazdu zgodnie z prawem? Przepisy regulujące tę kwestię odnajdziemy w prawie o ruchu drogowym.  Zgodnie z nim pojazd powinien zapewniać dostateczne pole widzenia kierowcy. Więcej informacji na temat zasad przyciemniania szyb należy szukać w rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Określają one minimalną przepuszczalność światła, którą powinny mieć szyba przednia oraz szyby przednie boczne w pojeździe. Zgodnie z prawem poziom przepuszczalności światła nie może być mniejszy niż 70 procent. Oznacza to, że szybę przednią oraz szyby przednie boczne można przyciemnić maksymalnie o 30 procent.

Przepisy nie określają natomiast, jak należy przyciemnić szyby z tyłu pojazdu. W praktyce oznacza to, że możemy je zaciemniać w dowolnym stopniu, a nawet całkowicie zakryć. To rozwiązanie często stosowane jest w celach marketingowych (na pojazdach, na których widnieje reklama). Pamiętajmy jednak, że mocno zaciemnione lub całkowicie zakryte okna tylne znacznie ograniczają widoczność i mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z lusterka wstecznego.

A co jeśli samochód wyposażony jest w przyciemnione szyby przednie i przednie boczne, które mają współczynnik przepuszczania światła mniejszy niż 70 procent? Taki pojazd nie zostanie dopuszczony do ruchu na stacji diagnostycznej. Nawet w przypadku, gdy auto przejdzie przegląd techniczny, możemy spodziewać się częstszych kontroli na drodze. Policjant może zażądać od kierowcy okazania atestu dokumentującego, że szyby są przyciemnione w odpowiedni sposób. Niektóre patrole policji są też wyposażone są w urządzenia do badania przepuszczalności światła. Jeśli szyby przepuszczają go zbyt mało, policjant może ukarać nas mandatem i zabrać dowód rejestracyjny. Oznacza to, że będziemy musieli zdjąć folę przyciemniającą, by go odzyskać.

Folia o przepuszczalności 70 procent nie daje gwarancji, że pojazd pozytywnie przejdzie badanie techniczne. Warto wziąć pod uwagę, że niektóre szyby są przyciemnione w niewielkim stopniu już na etapie produkcji. Wyposażenie ich w dodatkową folię może sprawić, że  stopień przepuszczalności światła przekroczy w sumie dopuszczony przepisami poziom.

Ciemne szyby świetnie się prezentują, zapewniają dyskrecję i chronią auto przed nagrzewaniem w gorące dni. Do ich zakupu zachęca wszechobecna reklama. Mogą jednak znacznie ograniczyć widoczność. Instalując je w pojeździe pamiętajmy, że swobodę przyciemnienia szyb ograniczają przepisy prawa.