
Piesi
to najmniej chronieni uczestnicy ruchu. Aby poprawić ich bezpieczeństwo na
drodze, w latach 2016-2020 przeprowadziliśmy audyt 4093 przejść dla pieszych
bez sygnalizacji.
–
Dzięki audytowi Warszawa zyskała bazę
danych, jakiej prawdopodobnie nie ma żadne podobnej skali miasto na świecie. Od
początku audytu poprawiliśmy bezpieczeństwo na ponad 200 przejściach. W tym
roku chcemy zrobić to na kolejnych 100 zebrach – powiedział Michał
Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Gdzie i jakie zmiany
W
2021 r. mamy w planach przebudowę kolejnych 100 przejść, z czego ponad połowa
to te o najniższych ocenach (0 lub 1 pkt. w skali 0-5).
Największe
zmiany czekają ciąg ulic Umińskiego-Abrahama-Meissnera. Przebudowa tych ulic
rozpoczęła się już jesienią zeszłego roku. Po jej zakończeniu bezpieczniej
będzie na 25 zebrach, z których korzystają mieszkańcy sąsiadujących z tymi
ulicami osiedli, w tym dzieci i uczniowie pobliskich szkół. Przejścia zostaną
skrócone, dzięki czemu piesi będą mogli szybciej pokonać jezdnię i będą lepiej
widoczni – przede wszystkim dzięki eliminacji nielegalnego parkowania przed
zebrą.
Takie
same zmiany czekają północny odcinek ul. Mickiewicza, między pl. Wilsona a
Potocką. Znajduje się tam w sumie 8 przejść dla pieszych ocenionych na 0 lub 1
punktów. Bezpieczeństwo chcemy poprawić również na ul. Sokratesa. Zebry na tej
ulicy zostały doraźnie zabezpieczone progami zwalniającymi, do czasu
wprowadzenia większych zmian. Na sąsiednich ulicach Conrada i Przy Agorze
również podniesie się bezpieczeństwo. 5 tamtejszych zebr zyska większe azyle,
uspokajające ruch.
Bezpieczniej
będzie także w Śródmieściu. Do poprawy idą dwa przejścia przez Al. Ujazdowskie,
uznane przez audytorów za najbardziej niebezpieczne w centrum miasta. Zmienią
się podobnie jak to się stało w przypadku zebry na wysokości parku
Ujazdowskiego. Przy okazji zmian na pl. Trzech Krzyży przebudujemy również
przejścia na placu – zwłaszcza to w poprzek placu, przez kilka ruchliwych pasów
ruchu (tu stanie sygnalizacja). Zniknie również niebezpieczne przejście u
zbiegu Żurawiej i Brackiej – pojawi się tam bezpieczny azyl. Szereg
niebezpiecznych przejść poprawimy przy okazji przebudowy pl. Pięciu Rogów –
m.in. krótsze i bezpieczniejsze będą zebry u zbiegu Złotej i Jasnej. Sam plac
również stanie się bardziej przyjazny pieszym – dziś przejście w ciągu ul.
Chmielnej jest niewygodne dla pieszych i przecina bardzo ruchliwą ulicę.
Sygnalizacje dla
pieszych
Jak
co roku planujemy również budowę nowych sygnalizacji świetlnych. Staną one
głównie na dużych, ruchliwych arteriach o dwóch pasach ruchu. Dzięki
sygnalizacji ruch będzie uporządkowany. Na liście są m.in. przejścia przez
Marszałkowską (przy Senatorskiej), al. Krakowską (przy Tapicerskiej),
Kondratowicza (przy Blokowej), oraz I. Gandhi (przy Hirszfelda i Teligi).
Sygnalizacja ma stanąć u zbiegu Lazurowej i Dywizjonu 303, zaś kompleksową
przebudowę przejdzie skrzyżowanie Al. Jerozolimskich i Ryżowej. W miarę
dostępnych środków planujemy budowę kolejnych świateł, m.in. na ul. Czecha, al.
Reymonta, ul. Połczyńskiej i ul. KOR.
Wdrażamy
zaproponowane rozwiązania
Od
2016 roku sprawdzone zostały 4093 zebry. Audytorzy zbadali je bardzo szczegółowo.
Przeprowadzili pomiary i obliczenia, biorąc pod uwagę 30 kryteriów. Wśród nich
znalazły się m.in. widoczność, organizacja ruchu pojazdów, oznakowanie pionowe
i poziome czy udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Na ich podstawie
ocenili każde przejście, dając notę od 0 do 5. Te, które otrzymały najniższe
noty – „zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki” – zostały
zakwalifikowane do priorytetowych działań naprawczych. Takich przejść wskazano
481.
Oprócz
oceny, każda zebra została opatrzona komentarzem z rekomendacją rozwiązań.
Audytorzy podali te, które ich zdaniem najlepiej wpłyną na komfort pieszych w
danym miejscu. Na tej podstawie podejmujemy pracę w terenie, poprawiając
bezpieczeństwo wskazanych przejść. W latach 2016-2019 problem rozwiązaliśmy na
ponad 100, w tym 55 „zerach” i „jedynkach”. W 2020 r. przebudowę przeszło
kolejnych ponad 100 przejść, w tym 57 „zer” i „jedynek”. To oznacza, że już
ponad 20 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść zostało przebudowanych.