Od
blisko 30 lat na terenie Warszawy zapewniamy specjalistyczny transport dla osób
z niepełnosprawnościami. System przewozów konsekwentnie udoskonalamy – np. w
lipcu 2020 roku wprowadziliśmy przewozy pojazdami osobowymi dla tych osób z
niepełnosprawnością, które nie potrzebują transportu specjalistycznego
W
tym roku chcemy wprowadzić kolejne, korzystne dla mieszkańców modyfikacje.
Przede wszystkim wprowadzamy nową formułę: przejazdy stałe (abonamentowe) w
ramach przejazdów specjalistycznych; szczególnie atrakcyjne dla osób, które
muszą często i regularnie odbywać podróże, np. do dziennego ośrodka wsparcia,
do pracy. Przewozy stałe będą realizowane od poniedziałku do piątku (czyli
przez pięć dni w tygodniu, z wyłączeniem świąt) dla osób, które m.in.
zadeklarują, że będą korzystać z tej formy wsparcia przez minimum cztery
dni w tygodniu przez cztery tygodnie w miesiącu (w kolejnych trzech
miesiącach). Opłata abonamentowa wyniesie 180 zł miesięcznie – równowartość
biletu miesięcznego na 1. i 2. strefę. W przeliczeniu na jednej kurs opłata
wyniesie 4,50 zł za jeden kurs. Taka kwota jest zbliżona do ceny biletu
jednorazowego w komunikacji miejskiej.
W
ramach systemu nadal będzie można zamawiać przejazdy jednorazowe – opłata za
jeden taki kurs wyniesie 20 zł.
Wprowadzenie
przejazdów abonamentowych nastąpi po wyłonieniu jednego operatora usług, który
będzie odpowiedzialny zarówno za transport specjalistyczny jak i osobowy.
Stolica wdroży wówczas także specjalną procedurę kwalifikacyjną do przejazdów
abonamentowych. Nastąpi to niezwłocznie po zakończeniu procedur przetargowych.
– Z powodu odwołania złożonego do toczącego się postępowania przetargowego przez jednego z wykonawców do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO),
musieliśmy opóźnić wprowadzenie systemu abonamentowego. Wprowadzenie pełnego
systemu planujemy niezwłocznie po zakończeniu postępowania – tłumaczy zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy Aldona
Machnowska-Góra, odpowiedzialna za obszar pomocy społecznej.
Nowa,
korzystna formuła opłaty to nie jedyna ważna zmiana w warszawskim systemie
transportu dla osób z niepełnosprawnościami. Równie ważne jest zwiększenie
budżetu na realizację tego zadania. Na wykonanie
blisko 46 tys. kursów abonamentowych rocznie zaplanowaliśmy ok. 4 mln zł
(ostateczny koszt ich realizacji będzie znany po rozstrzygnięciu w Krajowej
Izbie Odwoławczej). Licząc razem z kursami jednorazowymi, liczbę wszystkich
przejazdów w ciągu roku szacujemy na ponad 62 tys. Na całą usługę przewozów dla
osób z niepełnosprawnościami zaplanowaliśmy w tym roku 7 mln zł, tj. blisko dwa
razy więcej niż zaplanowaliśmy w roku 2020.
Zmiany
w systemie uzgodnione ze stroną społeczną
Proponowane
przez m.st. Warszawa zmiany w organizacji transportu dla osób z
niepełnosprawnościami zostały wypracowane wspólnie z Branżową Komisją Dialogu
Społecznego (BKDS) jeszcze w 2019 roku. To właśnie na podstawie uzgodnień ze
stroną społeczną wprowadziliśmy korzystną formułę abonamentu oraz uruchomienie
transportu niespecjalistycznego (osobowego) jako uzupełnienie usługi
specjalistycznej.
–
Te uzgodnienia były punktem wyjścia do przygotowania zmiany systemu
transportu od 2021 roku. Z uwagi na postulaty strony społecznej, aby wprowadzić
nową usługę przewozów stałych dla osób, które codziennie podróżują do pracy lub
placówki wsparcia dziennego i wymagających specjalistycznego transportu,
przygotowaliśmy postępowanie przetargowe. W ramach rozmów strony społecznej z
przedstawicielami miasta ustalono również, że transport dla osób z
niepełnosprawnościami nie będzie dla wszystkich osób z orzeczeniem o znacznym
lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (lub równoważnym), ale dla
mieszkańców, którzy nie są w stanie samodzielnie korzystać z komunikacji
miejskiej – mówi Aldona Machnowska–Góra, zastępczyni prezydenta m.st.
Warszawy.
Informacje o tym postępowaniu są dostępne na stronie:
politykaspoleczna.um.warszawa.pl