Polacy oszaleli na punkcie zakupów internetowych – według badań aż 47% z nas robi zakupy online. Najczęściej kupujemy buty oraz odzież, nieco rzadziej produkty dla dzieci, książki czy elektronikę. Jednak wciąż wiele osób obawia się zakupów bez dokładnego obejrzenia, przymierzenia czy wypróbowania produktu. Często słyszy się o tym, że zakupione produkty w rzeczywistości znacznie odbiegają od zdjęć przedstawionych w ofercie sklepu internetowego. Może także okazać się, że nie pasuje nam rozmiar lub kolor zakupionego produktu, znaleźliśmy lepszą ofertę albo zwyczajnie rozmyśliliśmy się z zakupu. Czy w przypadku powyższych sytuacji istnieje możliwość zwrócenia towaru i odzyskania pieniędzy?
Odstąpienie od umowy zawartej ze sprzedawcą
Oczywiście, jest taka możliwość. Kwestię tę reguluje artykuł 27 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z tym przepisem prawa nabywca będący osobą fizyczną w ciągu 14 dni kalendarzowych ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy. Oznacza to, że po otrzymaniu zakupionego przez Internet towaru mamy 14 dni na zgłoszenie sprzedawcy chęci jego zwrotu. Okres ten zawsze liczony jest od momentu podjęcia paczki od kuriera, a w przypadku odbioru osobistego od chwili odebrania artykułów. Co ważne, nie musimy podawać do wiadomości sklepu internetowego jakichkolwiek przyczyn naszej decyzji. Zwracane przez nas produkty mogą być rozpakowane, lecz nie powinny posiadać śladów użytkowania. Inaczej jest w przypadku towarów, które znajdują się w zalakowanych opakowaniach, wtedy jego otwarcie wiąże się z brakiem możliwości zwrotu.
Aby skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy wystarczy poinformować o tym sprzedawcę pisemnie, np. w wiadomości e-mail lub przesyłając mu wypełniony wzór oświadczenia, które znajdziemy w Internecie. Wówczas umowę uważa się za niezawartą.
Zwrot towaru
Bardzo ważne jest, aby nie wysyłać towaru bez uprzedniego poinformowania sprzedawcy o chęci odstąpienia od zawartej z nim umowy. Zgodnie z ustawą od momentu oświadczenia kupujący ma 14 kalendarzowych dni na odesłanie rzeczy na adres wskazany przez sklep. Aby upewnić się, że otrzymamy również zwrot kosztów przesyłki zwrotnej najlepiej ustalić ze sprzedawcą sposób nadania do niego paczki. Przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy w ciągu dwóch tygodni od odebrania zwróconych artykułów, w przypadku niedopełnienia tego terminu przez sprzedawcę konsument może żądać odsetek ustawowych za opóźnienie.
