Ogłosiliśmy
przetarg na instalację systemu zielonej fali na al. Waszyngtona. Na tej ulicy
na wiosnę tramwaj przejedzie szybciej przez pięć skrzyżowań.
Jak działa satelitarna zielona
fala?
System
informatyczny zbudowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich zbiera z wykorzystaniem
GPS dane o pozycji wagonów na trasie. Gdy tramwaj dojeżdża do skrzyżowania,
system z pomocą algorytmu przełącza sygnalizację tak, by nie czekał on na
zielone światło. Przetwarzanie danych odbywa się w chmurze, do której trafiają
również inne dane pomagające skrócić czas przejazdu tramwajów.
10 minut oszczędności dla pasażera
dziewiątki
Wprowadziliśmy
to rozwiązanie już na 151 z ponad 255 skrzyżowań. Od końca ubiegłego roku
tramwaje otrzymały priorytet na siedmiu skrzyżowaniach alei Krakowskiej. To
właśnie po tej ulicy jeździ jedna z najpopularniejszych linii tramwajowych w
Warszawie, czyli dziewiątka. Teraz przyszedł czas na przyśpieszenie dla tej
linii na prawym brzegu Wisły. Już wkrótce zielona fala zadziała na Grochowie.
Zaplanowaliśmy, że pięć skrzyżowań (z Grenadierów, Międzyborską, Kinową,
Międzynarodową i Saską) będzie również objętych systemem zielonej fali.
Dodatkowe prace, jakie musimy wykonać, to drobne korekty kilku sygnalizacji
świetlnych. Łączny czas przejazdu linii 9 między pętlami skróci się o około 10
minut – dzięki zielonej fali we Włochach, na Ochocie i na Pradze-Południu.
Więcej szybszych linii
tramwajowych
Dziewiątka
to nie jedyna linia, która pojedzie lub już pojechała szybciej. Wyraźne
oszczędności już widać na kilku liniach tramwajowych. Na przykład linia 17 z
Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcześniej, a 41 z
Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca
Wileńskiego na Pradze skrócił się zaś o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15
procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o
5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.
Oszczędności dla tramwajarzy i
środowiska
Zmiany
oznaczają też korzyści dla budżetu Tramwajów Warszawskich. Udało się odzyskać aż 29 tramwajów i 90 etatów do ich
obsługi, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się na przystankach częściej.
Oczywiście nie ma to wpływu na częstotliwość kursowania tramwajów. Za sprawą
redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla
środowiska. Przeprowadzone badanie wykazało, że po włączeniu priorytetu na ul.
Marymonckiej zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13 proc.
Tylko na jednej linii tramwajowej oszczędzamy w ciągu roku około 70 tys. zł.
Dlaczego montujemy system GPS?
Jeszcze
niedawno budowa zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać
czujniki, wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset
metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił kilkaset
tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet
rozkopywanie ulic. Dzięki wykorzystaniu systemu GPS tradycyjne czujniki
montowane są tylko w rejonie skrzyżowania – o ile nie zostały zainstalowane
wcześniej.
Terminy i koszty
Włączenie
zielonej fali na al. Waszyngtona będzie kosztowało około 400 tysięcy złotych.
Wykonawca, z którym podpiszemy umowę, będzie miał 3 miesiące na przeprowadzenie
zaplanowanych prac.
Plany
Cały
czas rozwijamy system priorytetów, który docelowo ma objąć wszystkie
warszawskie skrzyżowania z torowiskami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku
2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów minimum 75 proc. takich
skrzyżowań i dlatego pracujemy nad kolejnymi projektami. Pracujemy nad
przyśpieszeniem tramwajów w północnej części al. Niepodległości, co zapewni
tramwajom zieloną falę od Dworca Centralnego do GUS-u. Z kolei w roku 2022
priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań z
sygnalizacją świetlną.