Święta trochę w domach, trochę na mieście 

 

Zainteresowanie Warszawskim Transportem Publicznym w Wigilię i święta Bożego Narodzenia w 2019 i 2020 r. – w przeciwieństwie do Sylwestra – różniło się nieznacznie. Należy jednak pamiętać o tym, że z powodu epidemii koronawirusa w pojazdach WTP mamy teraz tylko ok. 45 proc. liczby pasażerów z czasów przed epidemią. 

W Wigilię 2020 r. (która przypadła w czwartek) autobusami podróżowało o ponad 54 proc., a metrem o 66 proc. pasażerów mniej niż w czwartek tydzień wcześniej. W 2019 r. (Wigilia była we wtorek) spadek ten oscylował w granicach 66 proc. w autobusach i 74 proc. w metrze. 

Pierwszego dnia świąt Bożego Narodzenia 2020 r. (czyli w piątek) z autobusów skorzystało o ok. 79 proc. mniej, a z metra o ok. 82 proc. mniej pasażerów niż w tygodniu poprzedzającym tydzień świąteczny. W 2019 roku autobusami podróżowało o ok. 78 proc. pasażerów mniej, a metrem – 86 proc. mniej.

W drugi dzień Świąt w 2020 r. (sobota) na podróż Warszawskim Transportem Publicznym zdecydowało się o prawie 66 proc. (autobusy) i 56 proc. (metro) osób mniej w porównaniu do soboty z poprzedniego tygodnia. Rok wcześniej było to odpowiednio 78 proc. i 83 proc. 

Święta Bożego Narodzenia warszawiacy spędzili więc podobnie jak rok temu – większą różnicę pomiędzy popularnością WTP w okresie świąt Bożego Narodzenia 2019 i 2020 r. można zauważyć jedynie w drugi dzień Świąt. Może to świadczyć o większej niż zwykle potrzebie – spowodowanej wielomiesięcznym „zamrożeniem” aktywności społecznych – spędzenia czasu poza domem. 

Nowy Rok witaliśmy w domach 

 

W Sylwestra 2020 r., podobnie jak w każdy dzień powszedni, odnotowaliśmy dwa szczyty komunikacyjne. Rano najwięcej pasażerów wsiadało do autobusów pomiędzy godz. 6.00 a 8.00. Szczyt popołudniowy odrobinę się przesunął i rozpoczął się wcześniej – ok. 11.30, największe wartości osiągnął ok. godz. 14.00, a później stopniowo liczba pasażerów zaczęła spadać i po godz. 20.30 z autobusów korzystało już niewiele osób.  

Podobnie było w przypadku metra. Najwięcej pasażerów wsiadało do wagonów pomiędzy godz. 6.00 a 8.00, a popołudniu w godz. 12.00-16.30. Około godz. 19.00 nastąpił zdecydowany spadek liczby osób wchodzących na stacje metra i do końca dnia nie odnotowano większego zainteresowania podróżami podziemną koleją. 

Ostatniego dnia 2020 r. metrem podróżowało prawie 160 tys. osób. Najpopularniejszymi stacjami były: M1 i M2 Świętokrzyska z ponad 25 tys. pasażerów, Centrum – prawie 11,3 tys. i Politechnika – ponad 8,6 tys. Najrzadziej korzystano ze stacji: Szwedzka – nieco ponad tysiąc pasażerów, Centrum Nauki Kopernik – niewiele ponad 1,5 tys. i Młynów – prawie 1,6 tys. Rok wcześniej z obu linii metra (oprócz nieotwartych wówczas stacji M2: Płocka, Młynów i Księcia Janusza) skorzystało prawie 389 tys. podróżnych. Najczęściej wsiadano do podziemnej kolei na stacjach: Centrum – ponad 40 tys. pasażerów, Politechnika – 26,5 tys. i Ratusz Arsenał – prawie 21 tys. Najrzadziej wybierano stacje: Szwedzka – ponad 1,8 tys. pasażerów, Targówek Mieszkaniowy – niespełna 3,4 tys. i Centrum Nauki Kopernik – nieco ponad 4,3 tys. 

W poprzednich latach warszawiacy rano jechali do pracy, wczesnym popołudniem wracali do domów, by wieczorem znów wyruszyć w miasto. Wracali zazwyczaj dopiero w Nowy Rok rano. W Sylwestra 2019 r. mogliśmy mówić o trzech, a w metrze – nawet czterech szczytach komunikacyjnych. Autobusy cieszyły się największą popularnością od godz. 6.00 do 9.00, a później od 12.00 do 16.30. Szczyt „imprezowy” rozpoczął się ok. godz. 19.00 i trwał do 20.30. Kolejne większe zainteresowanie komunikacją zbiorową miało miejsce na godzinę przed północą. 

Metrem 31 grudnia 2019 r. najwięcej pasażerów podróżowało rano pomiędzy godz. 7.00 a 8.00, popołudniu od ok. godz. 13.00 do 15.00 i wieczorem pomiędzy godz. 19.00 a 20.30. Czwarty szczyt komunikacyjny odnotowaliśmy 1 stycznia 2020 r. rano – od ok. godz. 0.30 do ok. 1.15. Zdecydowany spadek liczby osób wchodzących na stacje metra nastąpił dopiero w Nowy Rok ok. godz. 6.30.