– Zakup nowych pociągów dla SKM, których produkcja właśnie ruszyła, to jeden z elementów realizowanej przez nas polityki ekologicznego transportu w Warszawie. Po ulicach stolicy już kursują elektryczne i niskoemisyjne autobusy – czekamy również na dostawę nowych składów dla metra i tramwajów. Będziemy zazieleniać też kolejne kilometry torowisk tramwajowych – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Nowe pociągi zapewnią ponad 1600 miejsc, czyli o około 60% więcej niż Elfy i Impulsy, którymi teraz dysponuje Szybka Kolej Miejska. W godzinach szczytu będą uruchamiane w tak zwanym podwójnym zestawieniu, co oznacza, że dwa pojazdy będą ze sobą połączone. Takie rozwiązanie podniesie jakość podróżowania mieszkańców aglomeracji warszawskiej oraz zachęci do rezygnacji z dojazdów samochodem na rzecz ekologicznej kolei.
Dzięki inwestycji możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń do Piaseczna oraz Zegrza Południowego.
– Z nowych pociągów skorzysta cała aglomeracja warszawska. Zakup został sfinalizowany przy pomocy funduszy europejskich. 21 nowoczesnych składów pomoże w rozwoju oferty Szybkiej Kolei Miejskiej, ale też poprawi komfort codziennych podróży – pociągi będą wyposażone w WI-Fi, ładowarki USB czy ratujące życie defibrylatory AED. Co ważne będą dostosowane również do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością oraz opiekunów z dziećmi – dodał prezydent Rafał Trzaskowski.
Komfort podróżowania
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej będą posiadały udogodnienia takie jak: hotspot Wi-Fi, ładowarki USB, nowoczesny system informacji, automaty biletowe czy ratujące życie defibrylatory AED. Każdy pojazd będzie klimatyzowany i w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Wygodnie pojedzie nim rodzic z wózkiem dziecięcym czy pasażer z rowerem.
Start produkcji
W ostatnim tygodniu lutego ruszyła produkcja w nowosądeckich zakładach należących do Newagu. Zgodnie z harmonogramem producent przekaże przewoźnikowi pierwsze pojazdy wiosną 2022 roku.
– Wiosną 2022 roku pierwsze nowe pociągi pojawią się w Warszawie, a nasi pasażerowie pojadą nim już w lecie na trasie łączącej lotnisko im. Fryderyka Chopina z Sulejówkiem – mówi Alan Beroud, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej.
– Kolejne pojazdy będziemy sukcesywnie wprowadzać do rozkładu jazdy. Wszystkie jednostki zostaną nam przekazane do końca roku – dodaje Alan Beroud.
Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie.
Inwestycje dla Warszawy
Wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Nowe pociągi będą stacjonowały na terenie zaplecza SKM na warszawskich Odolanach, które także zostało zmodernizowane dzięki środkom unijnym.
Pociągi SKM przewożą ponad 22 mln pasażerów rocznie i stanowią istotny element Warszawskiego Transportu Publicznego. Można nimi podróżować po Warszawie, dojechać do Lotniska Chopina i podwarszawskich miejscowości: Otwocka, Legionowa, Radzymina, Sulejówka czy Pruszkowa.
Ekologiczny transport i nowoczesna infrastruktura
W 2020 r. udało się otworzyć kolejne stacje metra, zakupić rekordową liczbę elektrycznych autobusów czy zazielenić kolejne kilometry torowisk tramwajowych.
W tym roku kontynuujemy prace i czekamy na pierwsze dostawy – do końca roku do Warszawy powinien dotrzeć pierwszy z 37 nowoczesnych i ekologicznych pociągów dla Metra Warszawskiego, na 123 nowe składy czekają również Tramwaje Warszawskie.
Poza zakupem ekologicznych składów, Tramwaje Warszawskie zazieleniają również kolejne torowiska – w najbliższych latach powstanie nawet 20 km nowych, zielonych tras.
Trwają również zaawansowane prace nad budową kolejnych 5 stacji metra na Bemowie i Targówku. Pasażerowie będą mogli skorzystać z nich już w drugiej połowie 2022 r.
To nie koniec ekologicznych inwestycji – wciąż rozwijamy system „zielonej fali” dla tramwajów, pod koniec 2020 r. ogłosiliśmy też przetarg na nowoczesną zajezdnię tramwajową na Annopolu – będzie to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Zajezdnia zostanie wyposażona między innymi w inteligentny system do zarządzania serwisowaniem tramwajów.
Na samym początku tego roku do użytku oddane zostały też kolejne punkty ładowania samochodów elektrycznych, dzięki czemu kierowcy mają do dyspozycji już 26 punktów na dziewięciu parkingach zarządzanych przez Zarząd Transportu Miejskiego, zlokalizowanych w różnych częściach Warszawy.
W ostatnim czasie Rada Warszawy przyjęła też plan budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Projekt pn. „Rozszerzenie potencjału przewozowego kolei metropolitalnej na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – etap I” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w Osi priorytetowej V Rozwój transportu kolejowego w Polsce, Działania 5.2. Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T.