W warszawskiej komunikacji można już spotkać pierwszych kontrolerów, zatrudnionych na podstawie umowy z firmą Cursor. Dzięki zewnętrznemu zatrudnieniu Zarząd Transportu Miejskiego zyskał pracowników o właściwych kwalifikacjach i profilu osobowości.

Firma Cursor odpowiada za przeprowadzenie rekrutacji, szkolenie i organizację pracy kontrolerów. Każdy z nich musi następnie zdać egzamin ze znajomości przepisów i taryfy przewozowej ZTM.

Taka forma zatrudnienia kontrolerów daje gwarancję najlepszego wyboru kandydatów. Najpierw rekrutowane osoby muszą wykazać się odpowiednimi  kwalifikacjami, jak np. znajomości języka angielskiego lub rosyjskiego, co najmniej średnim wykształceniem oraz umiejętnością pracy w stresie i tonowania emocji. Spośród wybranych przez firmę osób Zarząd Transportu Miejskiego wybiera tych kandydatów, którzy najlepiej sprawdzą się w pracy kontrolera. Ich wiedzę potwierdza przeprowadzony egzamin.

Choć liczba kontrolerów i przeprowadzonych kontroli wzrośnie, to ZTM nie będzie musiał zajmować  się procesem rekrutacji oraz prowadzeniem potem ich obsługi administracyjno-kadrowej. Będzie miał przy tym pełną kontrolę i nadzór nad jakością świadczonych usług.

Każdy kontroler zatrudniony do sprawdzania biletów na zlecenie ZTM będzie musiał być pełnoletni, być nie karany, mieć dobry stan zdrowia, wykazywać się kulturą osobistą i odpornością na stres. Bardzo ważna jest również umiejętność pracy w zespole.

Do dnia 19 marca 2017 r. firma Cursor zatrudni co najmniej 30 pracowników, aby zapewnić prowadzenie kontroli przez 240 godzin w dni robocze oraz przez 96 godzin w dni świąteczne i weekendy. Pracownicy zostaną wyposażeni w czytniki kontrolerskie i terminale płatnicze, dostarczone przez ZTM.

Jak rozpoznać kontrolera biletów ZTM?

Kontrolerzy biletów ZTM będą niebawem swoją pracę wykonywać w eleganckich jednolitych strojach. Staną się jedną z wizytówek nowoczesnej warszawskiej komunikacji miejskiej. Rozpoznawalność kontrolerów może również wpłynąć na to, że część gapowiczów zacznie kasować bilety.

„Umundurowani” zostaną zarówno kontrolerzy biletów pracujący na etat jak i ci, którzy sprawdzają bilety na podstawie umowy zlecenia.

Strój kontrolera będzie się składał ze spodni wyjściowych w kant w kolorze grafitowym (w wersji zimowej i letniej, w przypadku pań latem zamiast spodni dopuszczalna będzie grafitowa spódnica), wyjściowej grafitowej marynarki (w wersji męskiej i damskiej), białej koszuli z długim lub krótkim rękawem (w okresie letnim), czarnego paska, czarnych butów oraz szarego krawata.

Dodatkowo, w okresie wiosenno-letnim przy niesprzyjającej aurze ubrani będą w czarne letnie kurtki. Czarne kurtki dostosowane do pory roku kontrolerzy będą nosić również zimą. W okresie zimowym zostaną wyposażeni również w zimowe czapki oraz rękawiczki.

W okresie wiosenno-letnim, czyli od początku maja do końca września, kontrolerzy będą mogli sprawdzać bilety bez krawata oraz w koszuli z rozpiętym jednym guzikiem pod szyją.

Część elementów jednolitych strojów dla kontrolerów już została zakupiona (kurtki letnie i zimowe). Na zakup pozostałych (koszule, marynarki, spodnie, spódnice, krawaty i apaszki) ZTM wkrótce ogłosi przetarg.

Fotografia: ZTM