– Most pieszo-rowerowy przez Wisłę coraz bliżej. Właśnie
otworzyliśmy oferty. Jest ich 5, a 4 z nich mieszczą się w kosztorysie. Teraz
czas na ocenę ofert i wybór najkorzystniejszej z nich. Działamy – mówi
prezydent Rafał Trzaskowski.
Przedstawiciele każdego z podmiotów zainteresowanych budową
mostu musieli wziąć wcześniej udział w wizji lokalnej w terenie, aby dokładnie
obejrzeć miejsca, które połączy przyszła przeprawa. Finalnie oferty złożyło 5
podmiotów: Mostostal Warszawa (159 mln 442 tys. zł brutto), Budimex (120 mln
961 tys. zł brutto), Strabag (134 mln 613 tys. zł brutto), Intop Warszawa (89
mln 975 tys. zł brutto) oraz konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi
Insaat ve Taahhüt (228 mln 292 tys. zł brutto). Już rozpoczęto ich
analizę. Wyłoniony wykonawca będzie miał 118 tygodni na realizację zadania, co
oznacza, że piesi i rowerzyści będą mogli skorzystać z nowego mostu najpóźniej
w 2024 r.
Założenia
projektu
Przeprawa pieszo-rowerowa połączy brzegi Wisły na wysokości
ul. Karowej i S. Okrzei. Most wprowadzi zupełnie nową
jakość do miejskiej infrastruktury. Przybliży Pragę do centrum, łącząc
rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi. Powstanie
spacerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Most
pieszo-rowerowy zostanie również włączony w istniejący i planowany układ
infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły, dzięki czemu powstanie korytarz
rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.
Przeprawa znacznie podniesie więc komfort użytkowników jednośladów.
Nowa konstrukcja będzie miała 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego
Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie.
Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna
i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy
się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści
przejadą ją w 2 minuty.
Na moście nie
będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Na przeprawie znajdą się dwie
„strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią
źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Jednopoziomowa konstrukcja
Projekt
przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go wyłoniona
w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan
Inżynierzy. Zgodnie z jego założeniami, most będzie jednopoziomową przeprawą
położoną na siedmiu żelbetowych podporach. Na lewym brzegu, przed ostatnim
filarem, przeprawa się poszerzy i rozdzieli na dwie rampy przerzucone nad
nabrzeżną promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy
nimi zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem, wbudowane w taras bulwaru.
Zamiast kortenu, czyli stali trudnordzewiejącej, most będzie wykonany ze stali
pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten lepiej zniesie dużą
wilgotność nad rzeką.
Szansa
dla Pragi
Przyszły most nie tylko stworzy nowe połączenie dla pieszych i
rowerzystów nad Wisłą. Stworzy również szansę dla rewitalizującej się właśnie
Pragi, o czym mówił prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski. – Praga
dzięki przeprawie przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne
połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei
i Ząbkowskiej może stać się nową osią, praską wersją Traktu Królewskiego
– zaznaczał Rafał Trzaskowski.