
– Zgodnie z zapowiedziami zmieniamy wygląd i
funkcjonalność centrum miasta. Na naszych oczach zmienił się ważny fragment al.
Jana Pawła II między rondem ONZ i rondem Czterdziestolatka. Tak jak
zapowiadaliśmy, mamy naziemne przejścia dla pieszych, nowe drogi rowerowe i
zieleń. Teraz to miejsce jest dostępne i przyjazne dla wszystkich – pieszych,
rowerzystów i kierowców – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
– Przebudowa al. Jana Pawła II była
pierwszym krokiem do nowego centrum Warszawy. Drugi, czyli przebudowa pl.
Pięciu Rogów niebawem zostanie postawiony, trzeci i czwarty – droga rowerowa
wzdłuż Marszałkowskiej oraz przejścia dla pieszych przez rondo Dmowskiego
postawimy w 2021 r. Centrum Warszawy zmienia się na naszych oczach. Będzie
zielone i dostępne dla wszystkich mieszkańców Warszawy – dodał prezydent.
Aleja Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka
Trasa między dwoma rondami w samym centrum
Warszawy, do tej pory mająca miejscami nawet po 4-5 pasów w każdą stronę,
została ujednolicona do trzech pasów w każdym kierunku, łącznie z wiaduktem
prowadzącym nad rondem. Dla przepustowości nie ma to znaczenia, bo o niej
decydują ronda. Dla miejskiej przestrzeni ma to znaczenie rewolucyjne – dzięki
temu zyskaliśmy miejsce na szerokie chodniki wyłożone efektownym lastryko,
drogi rowerowe o szerokości 3 metrów, zieleń, w tym drzewa i małą architekturę.
– Kluczowe jest zlikwidowanie kilku barier
wokół ronda Czterdziestolatka. Barier liczących sobie kilkadziesiąt lat. Al.
Jana Pawła II i Al. Jerozolimskie można już przekroczyć w poziomie terenu
dzięki wytyczeniu przejść dla pieszych po północnej i po zachodniej stronie
ronda. Dzięki temu to miejsce stało się dostępne dla tysięcy warszawiaków –
starszych, z dziećmi, na wózku – dla których do tej pory było trudno- albo w
ogóle niedostępne – dodał prezydent Trzaskowski.
Przejście po stronie północnej pozwala w
kilka sekund dostać się na przystanki tramwajowe lub na Dworzec Centralny. Do
tej pory broniło tego kilkadziesiąt stromych schodów na kilku poziomach
przejścia podziemnego.
Przejściu po stronie zachodniej towarzyszy
przejazd rowerowy, a prowadząca dalej droga rowerowa łączy się z przystosowaną
do ruchu rowerowego ul. Nowogrodzką. Możliwości przejazdu rowerem przez Al.
Jerozolimskie w centrum Warszawy dotychczas po prostu nie było, a to
najważniejsza zmiana, która pozwoli przeprowadzić trasę rowerową wzdłuż Jana
Pawła II i projektowanej drogi rowerowej w al. Niepodległości.
Dwie części ul. Nowogrodzkiej, po której
rowerzyści mogą się poruszać po jezdni w obu kierunkach, zostały połączone
przejściem dla pieszych i szerokim na 9 metrów przejazdem rowerowym.
Oczy cieszy zieleń, której przy okazji
przebudowy posadziliśmy bardzo dużo – 35 lip holenderskich, 2 dęby, krzewy, a
także szerokie pasy rozchodnika. Po obu stronach alei pojawiły się pasy
zieleni. Ważną zmianą jest mała architektura, czyli przede wszystkim ławki, co
również jest bardzo przydatne, szczególnie dla starszych warszawiaków.
Na samym rondzie Czterdziestolatka zmieni się
cykl sygnalizacji, na czym skorzystają kierowcy. Najbardziej obciążone kierunki
to skręt w lewo, który do tej pory odbywał się „na dwa razy”. W nowym programie
lewoskręt odbywa się tak jak na zwykłym skrzyżowaniu. Kierowcy czekają na
zielone światło przed skrzyżowaniem – gdy się ono zapali, przejadą przez całe
rondo bez dodatkowych świateł. To może upłynnić przejazd i ograniczyć
blokowanie tarczy ronda.
Warto podkreślić, że cała przebudowa okolic
ronda ONZ, al. Jana Pawła II, ronda Czterdziestolatka i części ul.
Chałubińskiego odbywała się przy nieprzerwanym ruchu. Nie zamknęliśmy tych
ulic, poza kilkoma weekendami, gdy konieczna była wymiana nawierzchni.
Plac Pięciu Rogów
Podpisujemy umowę na przebudowę placu Pięciu
Rogów, czyli miejsca, które właściwie nie jest placem, a zbiegiem ulic
Chmielnej, Brackiej, Kruczej, Zgoda i Szpitalnej. Miejscem w środku
historycznego fragmentu stolicy, przecinającego trasy spacerów turystów i
warszawiaków odwiedzających okoliczne puby i restauracje, które dziś jest
opanowane przez przejeżdżające i parkujące auta.
To miejsce latem przyszłego roku stanie się
rzeczywiście placem. Bez ruchu samochodowego – poza nielicznymi wyjątkami,
takimi jak dostawy, auta mieszkańców czy kursujące z rzadka autobusy w ciągu
Szpitalnej i Kruczej. Bez podziału na jezdnię i chodnik, z jednolitą strefą
pieszą z dopuszczonym ruchem rowerów. Znajdzie się tam nowa posadzka, fontanna,
ławki, miejsce na ogródki restauracyjne i kilkanaście drzew, które wyznaczą
historyczny przebieg ulic.
Zmiana będzie duża, a straty dla kierowców
niewielkie. Według analiz na etapie projektowania, ruch równomiernie rozłoży
się na okoliczne ulice.
„Marszałkowska na rowerze”
Rozpisaliśmy przetarg na budowę drogi
rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej na centralnym odcinku między Świętokrzyską
a rondem Dmowskiego. To brakujący fragment trasy rowerowej z północy na
południe Warszawy.
Droga rowerowa poprowadzi zachodnią stroną
ulicy. Połączy fragment na północ od Świętokrzyskiej z zaprojektowanym
przejazdem przez Al. Jerozolimskie na zachód od ronda Dmowskiego.
Zmian będzie jednak dużo więcej. Po
przebudowie pojawi się nowy chodnik. Droga rowerowa zostanie oddzielona zarówno
od chodnika jak i od jezdni pasem zieleni i drzewami.
Wlot jezdni na północ od ul. Złotej zostanie
zlikwidowany. Ten na południe od niej zostanie zabezpieczony wyspą. Dodatkowe
przejście dla pieszych i przejazd rowerowy zostaną wyznaczone nieco bardziej na
północ, na nowej drodze wytyczonej dla obsługi powstającego Muzeum Sztuki
Nowoczesnej.
Rondo Dmowskiego
Kolejnym milowym krokiem ku nowemu centrum
Warszawy będzie wyznaczenie naziemnych przejść dla pieszych wokół ronda
Dmowskiego. Projekt organizacji ruchu, ustalający kształt nowych przejść,
został właśnie zatwierdzony. To kluczowa decyzja, dzięki której w przyszłym
roku zostaną wytyczone cztery przejścia dla pieszych z czterech stron
centralnego ronda Warszawy – na wysokości ulic: Widok, Poznańskiej,
Nowogrodzkiej i Parkingowej.
Od dekad warszawiacy w centrum stolicy muszą
schodzić pod ziemię. Przejście podziemne nie zniknie, bo mieszczą się w nim
liczne sklepy i punkty usługowe, prowadzi też do wejścia do stacji Metro
Centrum. Ale wszyscy, którzy poruszają się w innym kierunku, zyskają możliwość
przejścia w poziomie terenu. Poza osobami, które mają problemy z poruszaniem
się, jakościowa zmiana na lepsze czeka pasażerów tramwajów, którzy nie będą już
musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku. Rondo Dmowskiego
stanie się miejscem dostępnym.
Drugą zmianą będą trzy przejazdy rowerowe,
które pozwolą przejechać rondo na dwóch kółkach. Wspomniana wcześniej droga
rowerowa wzdłuż ul. Marszałkowskiej zostanie przedłużona wokół „patelni” i
wejścia na stację PKP Śródmieście, a dalej przez Al. Jerozolimskie w ul.
Poznańską. Tędy można będzie przez ul. Nowogrodzką dotrzeć ponownie do
Marszałkowskiej.
Duże zmiany przejdzie przy okazji
skrzyżowanie ulic Marszałkowskiej z Nowogrodzką. Przebudowa pozwoli na przejazd
rowerem w każdym kierunku, w tym także w poprzek ul. Marszałkowskiej. W ten
sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Al.
Jerozolimskich.
Zmiany wokół ronda Dmowskiego nie są zwykłym
wytyczeniem przejść dla pieszych. To tak naprawdę potężna i skomplikowana
przebudowa tego miejsca, która rozwiąże szereg problemów, jakie mieli
warszawiacy przechodzący przez centrum stolicy.