– Dzięki budowie Nowego
Centrum Warszawy stolica przejdzie metamorfozę podobną do tej, którą mają już
za sobą takie europejskie metropolie jak Kopenhaga czy Sztokholm. Wprowadzamy
rozwiązania, które pogodzą oczekiwania pieszych, kierowców, rowerzystów i
przedsiębiorców. A to wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było
idealnym miejscem do pracy, stało się również idealnym miejscem do życia –
mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Zarząd Dróg Miejskich
ogłosił właśnie przetarg na projekt nowej ulicy. Zmiany będą obejmowały odcinek
od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt
Mostu Poniatowskiego. Projekt powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które
planują przebudowę tunelu kolejowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji
w rejonie ulicy Nowy Świat.
– To jedno z największych
wyzwań programu Nowe Centrum Warszawy, który odmieni oblicze centralnej części
stolicy. Budujemy już nowy plac Pięciu Rogów, planujemy przebudowę
Marszałkowskiej, teraz czas na Aleje Jerozolimskie. Pracujemy nad tym zadaniem
wspólnie z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego. Chcemy aby po
zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się w piękną
przestrzeń publiczną, przyjazną pieszym, rowerom i komunikacji zbiorowej, a
także pełną zieleni – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta
m.st. Warszawy.
Dziś Alejom Jerozolimskim
daleko do wielkomiejskiej alei. Brakuje tam zieleni, choć kiedyś rosły tu
cztery rzędy drzew. Chodniki są wąskie i zajęte przez parkujące auta. Brakuje
przejść dla pieszych i dróg dla rowerów. To wszystko przekłada się na jakość życia
i warunki dla usług. W analizie wykonanej w 2017 r. (https://zdm.waw.pl/aktualnosci/porownalismy-swietokrzyska-i-aleje-jerozolimskie/)
widać było jak na dłoni, że Aleje Jerozolimskie niemal w każdej dziedzinie
ustępują przebudowanej ul. Świętokrzyskiej. Dzięki programowi Nowe Centrum
Warszawy to się zmieni.
Nowe Aleje Jerozolimskie
Zgodnie z założeniami, Aleje
po przebudowie będą miały szersze, eleganckie chodniki z miejscem na ogródki
gastronomiczne. Pojawi się więcej zieleni, wrócą też drzewa posadzone w
czterech rzędach, tak jak to wyglądało przez II wojną światową. Jezdnia będzie
miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, w tym jeden przeznaczony dla autobusów,
taksówek itd. Powstaną zatoki postojowe do parkowania równoległego. Po obu
stronach ulicy pojawią się szerokie, 3-metrowe drogi dla rowerów.
Do historii przejdą dwa
rozległe ronda: u zbiegu z Marszałkowską (rondo Dmowskiego) i Nowym Światem
(rondo de Gaulle’a). Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli
odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. Na obu skrzyżowaniach
powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Nowe zebry powstaną również
na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na
wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po
wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe
zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy
komfort pasażerom i ułatwić przesiadki.
Przetarg na zaprojektowanie
nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego
zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową. Projekt opracowany przez ZDM
ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby
wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego.
Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac
kolejowych.
Nowe Centrum Warszawy
Przebudowa Alej
Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy, zapowiedzianego
przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Program jest konsekwentnie realizowany.
Trwa już przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów i zachodniej strony ul.
Marszałkowskiej w rejonie pl. Defilad. Rozpisano przetarg na zaprojektowanie
przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach na południe (do pl. Konstytucji) i
na północ (Królewska – pl. Bankowy) od ronda Dmowskiego. A w ubiegłym roku
kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem
Czterdziestolatka. Niebawem będą też znane wyniki konkursu na koncepcję
zagospodarowania ul. Chmielnej.