Odcinek zachodni – prace wykończeniowe na
stacjach
Trasy kablowe, schody
ruchome, podtorze, posadzki, tynki, wentylatornie… można by wymieniać bez
końca. Front robót na rozbudowywanym odcinku zachodnim jest ogromny. Dzieje się
tu naprawdę wiele zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni.
Niedawno zostały pożegnane
tarcze TBM, które wydrążyły połączenie tunelowe pomiędzy stacjami i
funkcjonującym odcinkiem. Teraz można już przejść niemal gotowymi tunelami, w
których trwa montaż torowiska i tras kablowych. Ogromne, puste powierzchnie
korpusów stacji zniknęły za ścianami pomieszczeń technicznych, gdzie tynkowane
są ściany i montowane kolejne urządzenia stacyjne. A tam, gdzie jeszcze
niedawno sterczały surowe, metalowe słupy, wyrosły platformy peronowe, schody
prowadzące na poziom -1 i szyby windowe. Na stacji Bemowo zamontowano pierwsze
peronowe schody ruchome.
Wykańczane stacje Bemowo i
Ulrychów to łącznie 11 500 m2 murów do tynkowania, ponad 6500m2 płytek
ceramicznych do ułożenia w pomieszczeniach technicznych oraz około 10 500
m2 posadzek kamiennych w przejściach podziemnych i na peronach. Prawie
wszystkie prace tynkarskie zostały zakończone, a po peronie stacji Bemowo można
już przejść po docelowych płytach peronowych. Ich układanie trwa jeszcze na
peronie stacji Ulrychów, w przejściach podziemnych i na klatkach schodowych.
Nie tylko na stacjach prace
postępują w szybkim tempie. W tunelach rozpoczął się montaż wibroizolacji,
zbrojenie podtorza i układanie szyn, po których jeździć będą pociągi
warszawskiego metra. Pierwsze efekty tych prac widać już w części torów
odstawczych stacji Bemowo. Powstają też długie kilometry rynien kablowych,
które już niedługo wypełnione zostaną całą niezbędną infrastrukturą łączności i
systemów sterowania ruchem.
Nie tylko pod ziemią widać
zmieniający się krajobraz budowy. Najlepiej widać to na przebudowywanym
skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i ul. Górczewskiej. W jego rejonie
montowane jest torowisko tramwajowe, zasypywane są kolejne otwory
technologiczne.
Na styku Woli i
Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch
i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 „Ulrychów” – położonej
w ciągu ul. Górczewskiej i C04 „Bemowo” zlokalizowanej w pobliżu
skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się
znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest
konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi
S.p.A. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959 249 940,00 zł. Drugi
etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii
metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez
Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00
zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.
Budowa
metra na Bródnie nie zwalnia tempa
Prawie
gotowy jest pierwszy odcinek torowiska pomiędzy stacjami Bródno i
Kondratowicza, budowniczym metra został do wybetonowania już tylko niewielki
odcinek. W pozostałych częściach tuneli trwa, lub jest przygotowywane zbrojenie
torowisk.
Równolegle
do prac w tunelach dużo dzieje się także na samych stacjach. Na stacji
Kondratowicza można zobaczyć już kamienne posadzki w części pasażerskiej, a
także stanowiska pod przyszłe bramki biletowe. Na wszystkich stacjach zostały
zainstalowane też pierwsze schody ruchome. Na razie jednak, ze względu na
trwające prace wykończeniowe, są one schowane pod przykryciem. W częściach
technicznych stacji pojawiły się już elementy wykończenia – płytki na ścianach
oraz docelowe drzwi.
Trwa
również montaż rynienek kablowych na ścianach zatorowych stacji i wzdłuż
tuneli. Właśnie na tym etapie budowy można zauważyć jak wiele przewodów może
zmieścić się na nowobudowanym odcinku metra – są to setki kilometrów kabli. Te
elementy są budowane z dużym zapasem – w przyszłości łatwo będzie można np.
umieścić nowy światłowód bez potrzeby rozkopywania miasta na powierzchni.
Na
północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 „Zacisze” pod ul.
Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy
skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy
skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery
kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów
odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane
będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak,
otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka
wschodniego-północnego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z
zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię
Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i
Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano
dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.