Telefony komórkowe towarzyszą nam wszędzie. Choć ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie, od szybkiego kontaktu z bliskimi przez przechowywanie zdjęć z wakacji aż po zarządzanie wydatkami, stają się też coraz bardziej narażone na uszkodzenia. Zaawansowana technologia także coraz więcej kosztuje – dzisiejsze smartfony to wydatek jednorazowo nawet kilku tysięcy złotych. Co za tym idzie, koszty ich serwisowania również rosną. Aby uniknąć takich opłat, warto wybrać najlepszy wariant ochrony. Jeszcze niedawno wystarczyły do tego etui i folia ochronna lub szkło hartowane, które dziś stanowią jedynie dodatek do kompleksowej ochrony urządzenia. Coraz więcej osób w obawie przed ewentualnymi kosztami naprawy, decyduje się na opłacenie ubezpieczenia lub wykupienie usługi. Często może to nawet pięcio-sześciokrotnie zmniejszyć koszt naprawy w przypadku uszkodzenia telefonu. Czy warto zdecydować się na ubezpieczenie? A jeśli tak, to na jakie?

Korzyści posiadania ubezpieczenia telefonu

Największą zaletą ubezpieczenia jest niewątpliwie jego cena, która jest niższa niż potencjalne koszty naprawy urządzeń. Tu warto pamiętać, że im droższy telefon, tym wyższe koszty naprawy, ponieważ zaawansowane technologie wymagają od serwisantów większego nakładu pracy i droższych części wymiennych. Najczęściej spotykaną formą uszkodzenia telefonu (około 80% wszystkich uszkodzeń) jest stłuczony wyświetlacz – jego wymiana może kosztować nawet 1200 złotych (a przy droższych modelach także więcej). W niektórych przypadkach może ono okazać się nawet droższe niż sam telefon. W takiej sytuacji warto pomyśleć o ubezpieczeniu, które pozwoli na naprawę lub wymianę urządzenia w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń. Zanim zdecydujemy się na dany pakiet, trzeba zastanowić się, jakie ubezpieczenie jest dla nas najkorzystniejsze pod względem zakresu oraz oczywiście ceny.

Przedłużenie gwarancji telefonu

Przedłużenie gwarancji może się okazać najtańszą formą ubezpieczenia telefonu. W najbardziej korzystnej cenie można je kupić w dniu zakupu urządzenia, jednak zwykle jest to łączny koszt stanowi mniej niż 30% ceny smartfona (zależnie od modelu i producenta).Ta ochrona obejmuje jednak tylko wady ukryte, kiedy to towar okazał się niezgodny z umową, a nie obejmuje uszkodzeń mechanicznych, czyli np. stłuczenia ekranu, zalania telefonu czy zepsucia głośnika. Rozszerzona gwarancja obowiązuje po okresie gwarancji udzielonej przez producenta najczęściej na okres 1-3 lat.

Gwarancja a ubezpieczenie telefonu

Ubezpieczenie od ryzyka uszkodzeń telefonu – w odróżnieniu do przedłużonej gwarancji –  obejmuje inne niż ukryte rodzaje uszkodzeń. Wśród nich najróżniejsze uszkodzenia mechaniczne, zalanie, zatopienie, a nawet kradzież. To optymalne rozwiązanie ochrony szczególnie kosztownych urządzeń przydaje się też w przypadku, kiedy z telefonu korzystają dzieci i nastolatkowie. Dzięki takiej formie ubezpieczenia można uniknąć drogich napraw. Natomiast w momencie, gdy uszkodzenia są poważne (np. przewyższają koszt nowego smartfona) lub telefon został skradziony (o ile obejmuje to polisa), zostanie on wymieniony na nowy. Podobnie jak przedłużenie gwarancji, pełne ubezpieczenie jest  przeważnie najbardziej atrakcyjne cenowo, gdy wykupujemy je w dniu zakupu urządzenia. Warto jednak pamiętać, że cena ubezpieczenia jest znacznie niższa od możliwych kosztów naprawy.

Biorąc pod uwagę, że telefony są urządzeniami mobilnymi, z coraz bardziej zaawansowaną technologią i spełniają coraz więcej funkcji, ich ochrona jest dobrym pomysłem. Ubezpieczenie daje pewność wsparcia w przypadku konkretnych zdarzeń, często naprawę w autoryzowanych przez producentów serwisach, a dodatkowo eliminuje nieprzewidziane koszty. Ubezpieczenie jest tańsze niż naprawy na własną rękę – dlatego warto zastanowić się, czy taka ochrona na pewno nie będzie nam potrzebna w przyszłości.

Ubezpieczenie smartfona – ale jakie?
5 (100%) 3 votes