Prowadzenie dochodowego sklepu internetowego z sukcesami to nie jest łatwy kawałek chleba. Przekonał się o tym każdy, kto w pewnym momencie stanął przed fundamentalnym pytaniem – „skąd Klienci dowiedzą się o moim sklepie?” Zarządzanie sklepem internetowym to nie tylko wyposażenie go w produkty o odpowiednich cenach. Prowadzenie takiego sklepu wymaga wielu godzin planowania i skrupulatnej realizacji takiego planu. Oczywiście w nim powinny być jasno określone działania marketingowe oraz przeznaczony budżet na reklamę w Internecie. I tutaj pierwszą rzeczą jaka przychodzi na myśl większości właścicieli sklepów Internetowych jest marketing w wyszukiwarce, czyli mówiąc bardziej szczegółowo SEO. O SEO (Search Engine Optimisation) krążą legendy, plotki i mity i w tym artykule dowiesz się w jakie mity wierzą przedsiębiorcy próbujący swoich sił w Internecie.

Mit nr 1: SEO to jeden dzień pracy

Spędziłem tyle wysiłku nad SEO mojej witryny tydzień temu; Dlaczego nie jestem na pierwszym miejscu?

Musisz zrozumieć, że SEO to cała seria działań oraz analiz, która wynika z poprzedniej optymalizacji oraz kolejnej i kolejnej. SEO jest całym procesem i jako taki powinien być powtarzany, aż do uzyskania maksymalnego efektu. Nie jest to pojedyncza inwestycja, która raz wykonana będzie przynosiła rezultaty już zawsze. Pamiętaj, że codziennie powstają setki nowych stron i tak samo dużo informacji jest codziennie wysyłane do sieci.

Jeśli chcesz być na bieżąco to codziennie musisz analizować ruch na swojej witrynie, widoczność Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania, profil linkowy czy zmiany w wyszukiwarce. Musisz wiedzieć jakie są trendy w branży SEO, jak działa wyszukiwarka i na co możesz sobie pozwolić, a czego natomiast się wystrzegać.

Pro Tip: SEO jest procesem ciągłym. Jeśli jesteś na pierwszej stronie Google, to możesz tam  nie pozostać na długo. Aby utrzymać swoją pozycję, trzeba stale produkować  świetne materiały, przyciągać nowych użytkowników, być obecnym w kanałach social media, a przede wszystkim zapewniać najlepsze usługi dla swoich klientów, dzięki czemu będą oni wracać. Dzięki temu, z biznesowego punku widzenia, nie ograniczysz swojego być albo nie być tylko do jednego źródła ruchu.

Mit nr 2: Większa ilość linków oznacza wyższe pozycje.

Właściciele wyszukiwarki już dawno tak usprawnili jej algorytm, że nie wystarczą już same linki, aby przegonić konkurencję. Aktualizacje wyszukiwarki zmieniły ją tak bardzo, że sama wyszukiwarka stała się „inteligentniejsza” i potrafi rozpoznać intencje użytkowników czy kontekst danego zapytania. Wyszukiwarka zwraca wyniki w oparciu o lokalizację czy historię przeglądania i odwiedzonych stron, ale także nakłada kary na strony, które manipulują wynikami wyszukiwania za pomocą linków. Oczywistym jest, że linki kierujące do Twojego sklepu Internetowego pomogą mu uzyskać wyższe pozycje, jednak tak samo kiepskiej jakości linki zaszkodzą szybciej niż myślisz.

W przypadku właścicieli sklepów internetowych, oznacza to, że korzystanie z przestarzałych strategii linkowania oraz masowego zdobywania linków korzystając z automatów czy pół-automatów może skończyć się źle. To nie oznacza, że całkowicie powinieneś się wystrzegać zdobywania linków. Jednak przede wszystkim trzeba się kierować ich jakością oraz uważać na wszelkiego rodzaju metody uważane za „spam”.

Pro Tip: Podczas budowania profilu linkowego do swojego sklepu Internetowego jak mantrę powtarzaj sobie:  „Jakość, nie ilość”.

Mit nr 3: Poprawa pozycji oznacza lepszy biznes.

Jeśli strona nr 1 znajduje się na górze wyników wyszukiwania, to nie znaczy, że zrobi lepszy biznes, niż strona nr 2, która jest niżej. Badania dowodzą, że nawet będąc pierwszy, nie zrobisz lepszego biznesu i nie będziesz miał większej sprzedaży, jeżeli zapomnisz o fundamentalnej zasadzie – o wrażeniach użytkownika.

Ludzie wierzą, że wystarczy pierwsza pozycja i ich marzenia staną się rzeczywistością, bogactwo spadnie jak manna z nieba i do końca życia nie będą już musieli pracować. Otóż nie. Chociaż sami często korzystamy z Internetu i przeglądamy setki stron Internetowych to wciąż mamy wrażenie, że inni użytkownicy nie robią tego tak jak my. Czy na pewno?  Zastanówmy się:

  • Czy nie wychodzisz ze sklepu, kiedy nie możesz znaleźć informacji o produkcie, wysyłce, cenie?
  • Czy nie wychodzisz ze sklepu, kiedy strona ładuje się za długo (pewnie się popsuła prawda?)
  • Czy nie wychodzisz ze sklepu, kiedy nie możesz zapłacić w określony sposób – karta, przelew online?

Jeżeli odpowiedziałeś tak na chociaż jedno z tych pytań, to właśnie sklep stracił 1/3 potencjalnego przychodu. To oznacza ponad 30% straty tylko w jednym przypadku – to chyba sporo, prawda?

Jak widzisz pierwsza pozycja to nie koniec, a dopiero początek i lepiej się do niego odpowiednio przygotować.

Jak mówił klasyk „with great power comes great responsibility”, więc weź na siebie odpowiedzialność i zainwestuj w sklep, którego świat nie widział.

A marketing? Marketing w sieci i SEO chętnie wykonamy za Ciebie i wtedy nic nie powstrzyma Twoich marzeń przed staniem się rzeczywistością.

Źródło: Quality Factor – Agencja Interaktywna